چرخ های اتومبیل با سرعت های متفاوت می چرخند، به ویژه هنگام پیچیدن اتومبیل. چرخ داخلی نسبت به چرخ خارجی مسافت کمتری را طی می کند. از آنجایی که مولفه سرعت برابر است با جابجایی انجام شده تقسیم بر زمان انجام جابجایی، لذا چرخی که مسافت کمتری را طی می کند سرعتش هم کمتر است. البته چرخ های جلو هم نسبت به چرخ های عقب مسیر متفاوتی را طی می کنند. برای چرخ هایی که پیشران نیستند و نیروی موتور به آنها منتقل نمی شود مشکلی پیش نمی آید. مانند چرخ های جلو در یک اتومبیل که چرخ های عقب پیشران هستند و یا چرخ های عقب در اتومبیلی که چرخ های جلو پیشران هستند.
اما چرخ های پیشران به هم متصل اند بطوریکه یک موتور واحد و یک سیستم انتقال قدرت واحد آنها را به گردش درمی آورد. اگر ماشین دیفرانسیل نداشته باشد، چرخها به همدیگر قفل خواهند شد پس می بایست همیشه با سرعت های برابر گردش کنند. با این شرایط پیچیدن اتومبیل با مشکل مواجه می شود و یکی از چرخ ها باید روی زمین بلغزد. با وجود چرخ های مدرن امروزی و خیابان های بتنی، نیروی زیادی برای لغزاندن یک چرخ لازم است و این نیرو باید از طریق محور چرخ ها از یک چرخ به چرخ دیگر منتقل شود که این کار کشش زیادی را بر محور چرخ ها وارد خواهد کرد...
مجموعه آموزشهای سیستم تعلیق، ترمز و فرمان |
مجموعه آموزشهای سیستم انتقال قدرت |
مجموعه آموزشهای سازه و بدنه خودرو |
پروژه دیفرانسیل خودرو و روابط دینامیکی آن، در 19 صفحه، با فرمت pdf، به زبان فارسی، همراه با تصاویر، به ترتیب زیر گردآوری شده است:
- تاریخچه
- دیفرانسیل خودرو و نحوه عمکرد آن
- ضررت استفاده از سیستم دیفرانسیل
- دیفرانسیل چیست؟
- کاهش دور و افزایش گشتاور
- تغییر جهت نیرو
- تقسیم نیرو بین چرخ ها
- تنظیم دور
- اجزای سیستم دیفراسیل خودرو
- دیفرانسیل و مشکلات آن
- دیفرانسیل باز
- دیفرانسیل ها و اصطکاک
- حرکت روی لایه نازک یخ
- جدا شدن چرخها از زمین
- انواع دیفرانسیل
- دیفرانسیل لغزش محدود نوع کلاچی
- کوپلینگ ویسکوز
- دیفرانسیل قفل شدنی و تورسن
- دیفرانسیل چرخدنده مخروطی
- دو دیفرانسیل
- 4WD در مقابل 2WD
- روابط دینامیکی
- بحث تکمیلی
- مراجع
جهت دانلود رایگان پروژه دیفرانسیل خودرو و روابط دینامیکی آن بر لینک زیر کلیک نمایید:
اگر به فراگیری مباحث مشابه مطلب بالا علاقهمند هستید، آموزشهایی که در ادامه آمدهاند نیز به شما پیشنهاد میشوند:
دیدگاه خود را بنویسید